Members:

SALAM SYAWAL DARI KAMI SEMOGA KITA MENDAPAT KEBERKATAN DARIPADA-NYA AMIN....

Salam semua pembaca budiman QAF™ , semoga anda semua sihat walafiat disamping menjalani ibadah puasa.

Apabila menjelangnya aidilfitri, semua orang sibuk membuat persiapan terutamanya kaum ibu untuk menyambut hari lebaran yang bakal tiba tidak lama lagi.

‘Raya tahun ni, aku pun nak tukar langsir dan sofa baru, macam jiran sebelah. Kalau dia boleh beli, kenapa aku tidak? Alah… duit tak cukup boleh hutang, lepas raya aku bayar ansur-ansur.’

Inilah antara situasi yang berlaku setiap kali menjelang musim perayaan. Walaupun terpaksa mengikat perut untuk mengumpul wang atau berhutang, ia bukan masalah. Asalkan dapat memenuhi nafsu Raya yang inginkan segalanya serba baru.

Lebih menyedihkan, ada yang sanggup menukar langsir atau sofa baru, meskipun masih elok digunakan. Alasannya hanya kerana orang lain menukar set perabot baru.

Tidak semestinya menyambut aidilfitri semuanya kena baru. Jangan ikut nafsu dan orang lain, tengok orang lain tukar perabot baru, kita pun nak tukar perabot juga. Kalau yang lama masih boleh pakai, kenapa harus kita tukar yang baru ? Bukankah itu satu pembaziran. Inilah fenomena yang berlaku di dalam masyarakat kita hari ini. Malah ada yang sanggup berhutang demi memenuhi keinginan dan kehendak.


Ya…Apabila tengok iklan sama ada kat TV, media cetak dan sebagainya semuanya ada discount sempena musim perayaan. Barang ni murah, barang tu murah…Malah ada syarikat yang menawarkan perkhidmatan ” ambil dulu, bayar kemudian”. Iklan-iklan seperti inilah boleh melonjak lagi nafsu kita untuk memiliki sesuatu barang walaupun diluar kemampuan. Oleh kerana terpedaya dengan iklan-iklan sedemikian, tanpa kita sedari, kita telah terperangkap dengan hutang.

Oleh itu, kita hendaklah merancang dan berbincang dahulu sebelum berbelanja. Tengok kemampuan kewangan kita. Jangan mudah terpedaya dengan orang lain dan iklan-iklan seperti disebut di atas agar kita tidak terjerumus dengan bebanan hutang yang banyak.

Sebaiknya kita hendaklah senaraikan dahulu perkara-perkara yang ingin dibeli mengikut keperluan. Sekiranya barang itu masih boleh digunakan maka tidak perlu kita menukarnya dengan yang lain. Elakkan daripada pembaziran.

Islam mengalakkan kita supaya bersederhana dalam semua perkara dan melarang berlebih-lebihan kerana ia adalah satu pembaziran. Dan Islam juga tidak mengalakkan umatnya berhutang kerana ia boleh membawa kepada kepapaan.

Justeru itu, kalam ini menyarankan agar belanjalah secara berhemah. Bukan tidak boleh kita berbelanja, tetapi berbelanjalah mengikut kemampuan dan keperluan. Elakkan pembaziran dan berhutang. Oleh itu, rancanglah bajet raya secara bijaksana agar kita tergolong di dalam orang-orang yang bersederhana, bukannya tergolong di dalam golongan orang-orang yang berlebih-lebihan.





Adab berpakaian, makan dan minum [Al-A"raaf]:

31. Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid[534], makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan[535]. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan. .

[534]. Maksudnya: tiap-tiap akan mengerjakan sembahyang atau thawaf keliling Ka'bah atau ibadat-ibadat yang lain.

[535]. Maksudnya: janganlah melampaui batas yang dibutuhkan oleh tubuh dan jangan pula melampaui batas-batas makanan yang dihalalkan. 

0 ulasan:

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Go to HELL ISRAEL!!!!!

Blogger Template by Blogcrowds